15. toukokuuta 2011

Treeni-iloa :)

ATT järjesti tänä viikonloppuna koulutuksia, me osallistuttiin poikien kanssa Sonja Paavolan vetämään koulutukseen, jossa aiheena oli ohjausvalinnat ja ohjaajan liikkuminen. Oli ihan huipputreenit! :) Ja erityisen tyytyväinen olen siihen, että tällä kertaa sujui hienosti molempien kanssa. Mullahan käy usein niin, että vähän päivästä riippuen onnistun rytmittämään ja tekemään sujuvaa rataa toisen kanssa...ja toisen kanssa sähläämään. Darcy ja Bingley on kuitenkin molemmat aika erilaisia ohjattavia. Bingley on "perusmini". :) Se kääntyy pienissä kulmissa; sitä voi pyörittää ja tehdä tuplavalsseja sun muita. Darcylla taas on pitkä laukka-askel ja pitkät hypyt, sen kanssa pienet pyöritykset tai valssit ei (aina) ole ensisijainen vaihtoehto ja kääntymisen eteen saa tehdä enemmän töitä. Nyt alan pikku hiljaa ymmärtää, mitä Elina tarkoitti sillä, kun joskus totesi, että Darcy menee kuin maksi-koira... ;)

Tämänpäiväinen rata oli 27 esteen hyppis, ensin mentiin pätkissä, sitten vielä loppuun koko rata. Tässä joitain huomioita:

- Valsseissa mun pitää keskittyä enemmän siihen, mihin suuntaan olen ohjaamassa koiraa. Nyt mun valssit usein leviää, ja koira tekee turhia kaarroksia. Tiukempia valsseja siis!
- Erityisesti Bingleyn kanssa on tärkeää, että mun liike säilyy...eli mielummin vaikka odottelen koiraa putkesta tullessa kuin oon jo valmiiksi esteellä (pysähtyneenä) lähettämässä koiraa esim. takaakiertoon. Jos mun liike stoppaa, niin Bingley tekee kieltoja herkästi. Eli oman liikkeen pitää olla sujuvaa ja jatkuvaa. :)
- Darcyn kanssa mun täytyy muistaa vaatia siltä tiukkoja käännöksiä. Mun ei tarvi pelätä, että se hyppää mun päälle... :) Toisaalta pitää myös muistaa, että aina ei ole optimaalista saada koiraa kääntymään tiukasti...joskus pieni kaarros tai pidempi hyppy auttaa pitämään vauhdin yllä tai antaa paremman linjan seuraavalle esteelle. Rataantutustumisessa täytyykin miettiä, milloin on tarpeen kääntää tiukasti (ja toimia sen mukaisesti) ja milloin luukutetaan. :)
- Treeneihin kepit, jotka päättyvät seinään (tai puoli metriä seinästä). Nyt radalla oli sellaiset, ja molemmat jättivät ensimmäisellä kerralla viimeisen välin pujottelematta. Erityisesti Darcyn vauhti oli myös hitaampi, kun en päässyt vedättämään sitä. Mutta hienoja avokulmia tekivät molemmat. :)
- Erityisesti Bingleyn kanssa pitää ottaa irtoamistreeniä. Ihan peruskauraa siis kaiken tekniikkatreenin lomassa. :) Muutaman esteen päässä namialusta, johon saa irrota... Lisäksi käännöksiä...eli hyppy, jonka siivekkeen takana namikippo odottamassa, lähetys sinne, mutta oma liike jo takaisin päin. Eli harjoitusta siitä, että hyppy suoritetaan, vaikka ohjaaja lähtisi jo muualle.
- Pitää muistaa miettiä ohjausvalintoja koirakohtaisesti... Tuntui hienolta kun tänään sain homman toimimaan molempien kanssa, ja mietittiin yhdessä kouluttajan kanssa vähän sitä, mikä toimii kummankin koiran kanssa parhaiten. Näihin pitää kiinnittää erityisesti huomiota sitten, kun pojat kisaavat joskus molemmat kolmosissa ja samoissa kisoissa. Kouluttaja oli sitä mieltä, että Bingley ei kauaa kakkosissa viihdy. No, katotaan... ;))

Darcy ja Bingley tekivät tänään hommia superhienosti! Ihanaa treenata, kun on noin motivoituneet ja innostuneet koirat. <3  Ja treenit kruunasi vielä se, että tehtiin puhtaat hienot radat molempien kanssa, kun oman vuoron päätteeksi tehtiin vielä lopuksi rata kerran läpi kokonaan. :)) Mistähän saman rentouden sais myös kisaamiseen...? Tämä olkoon mun henkilökohtainen tavoite. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti