8. toukokuuta 2011

Brunaa ja tokoo

...tosin se bruna taitaa vielä olla ennemminkin punaa... ;) Kaiken kaikkiaan on ollut ihana ilma olla ulkona viikonloppu! Aurinko <3 

Tänään oli Turun shelttikerhon järjestämä tokopäivä (kiitos Sirpa!), jossa kouluttajana toimi "tokoguru" Lentsu Välimäki. Molemmat pojat pääsivät mukaan. Bingley ei vaan ihan tajunnut jutun juurta; se oli ihan ymmällään kun paikka oli täynnä shelttikavereita ja olisi paljon mielummin leikkinyt kuin tehnyt hommia... Darcy taas yllätti mut positiivisesti! Sillä oli mahtava motivaatio ja vire päällä koko ajan häiriöistä huolimatta. :) Niinpä Darcy pääsi tällä kertaa hommiin vähän enemmän kuin Bingley.

Darcy

- Seuraaminen: Meni oikeastaan tosi kivasti! Se jopa tuntui seuraamiselta. :) Mulla on vaan huono tapa kävellä ihan liian lujaa. Lentsu olikin sitä mieltä, että Darcyn edistäminen johtuu siitä, että mä meen liian nopeasti Darcylle, joten se yrittää ottaa mua kiinni ja päätyy sitten edistämään. Seuraaminen menikin heti tosi paljon paremmin kun itse hidastin. :)
- Ruutu: Tehtiin vain ruutuun lähettämistä, joka sujui hyvin. Nyt pitäisi ostaa kartiot, että pääsisi harjoittelemaan sitä lisää. Mun pitää muistaa, ettei Darcy näe kun palkka viedään ruutuun, että se oppisi itse hakemaan ruudun.
- Luoksepäästävyys: Jes! Luulin että tämä olisi ihan katastrofi, mutta sehän meni ihan tosi nätisti. :) Darcy istui hyvässä kontaktissa sivulla eikä edes yrittänyt väistää Lentsua. :) Nyt vaan pitäisi saada tästä lisää hyviä kokemuksia kivojen ihmisten kanssa. :)
- Paikallaolo: Tässä Darcy meinasi ensin lähteä mun mukaan. Mutta jäi sitten ja oli hienosti paikalla koko paikallaoloajan. (En muuten tiedä kuinka pitkään...mutta pitkältä se tuntui. ;))
- Nouto: Tässäkin Darcy yllätti mut positiivisesti. :) Ensin hetsaus + heitto, meni hienosti. Sitten Darcy sivulla + heitto, ja nouto vasta kun kapula oli maassa. Darcy ei vielä osaa noutoa loppuun, joten palkkasin jo matkalla kun lähti tuomaan kapulaa. Tässäkin Darcy toi hienosti. Lopuksi vielä palkkausta siitä, että Darcy nostaa kapulan maasta. Tätä ollaan naksuteltu vähän kotonakin olohuonetreeninä molempien poikien kanssa. Tässä ollaan siinä vaiheessa, että Darcy (ja kotona myös Bingley) kyllä nostaa innokkaasti kapulan maasta, mutta myös tiputtaa sen samantien. Nyt pitää pidentää aikaa pikku hiljaa ja antaa palkka vasta, kun se on pitänyt kapulaa hetken suussa. Kokonaiseen noutoon on siis vielä matkaa, mutta pohjatyö on hyvällä mallilla. :)

Bingley

- Seuraaminen: Tänään ei ollut yhtään Bingleyn (toko)päivä. Mutta saatiin me sen verran seuraamista aikaiseksi, että Lentsu näki meidän ongelmakohdat ja saatiin niihin vinkkejä. Bingley kuulemma ottaa heti etäisyyttä, jos mä katson siihen...eli jos mun pää/hartialinja on taipuneena Bingleyn päälle. Nyt mun pitää siis opetella luottamaan koiraan eikä koko ajan tuijottaa sitä. ;) Harjoiteltiin isoa ikkunaa kohti seuraamista, jolloin näin Bingleyn seuraamisen peilistä (ikkunasta) ilman että katson siihen päin. Heti olikin parempi seuraamisasento.
- Ruutu: Bingley pääsi ensimmäisen kerran tutustumaan ruutuun juoksuun. Se kävi vähän ylikierroksilla, joten välillä meni vähän hössöttämiseksi koko homma. :o Mun pitää myös muistaa, etten alussakaan lähde antamaan omalla liikkeellä apuja sille, koska muuten se jää helposti riippuvaiseksi niistä.
- Luoksepäästävyys: No tää me osataan. :D
- Paikallaolo: Maahanmenoa pitää muistaa harjoitella, siihen tarvittiin kaksi käskyä. Bingley jäi hyvin ja jopa rauhallisesti paikallaoloon. Ei olla kuitenkaan harjoiteltu kovin pitkiä aikoja, joten kaksi kertaa Bingley nousi istumaan, jolloin kävin palauttamassa. Muuten oikein hyvä, ja ihmeen hyvin mun tättähäärä jaksoi keskittyä. :)


Tokoilu on oikeastaan ihan kivaa. :) Mä oon vaan edelleenkin tosi huono lähtemään treenaamaan yksikseni... Mutta hoksasin, että mähän voin hyvin käyttää hyväkseni vaikkapa agilitykilpailuissa odotteluajat ottamalla pikkasen tokoa molempien kanssa. Mulla on kuitenkin yleensä molemmat mukana, varsinkin jos jonnekin kauemmas lähdetään kisaamaan. Siinäpä tulee myös häiriötreeniä kerrakseen... ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti