13. kesäkuuta 2011

Pohjanmaan hyllyputki

Keskiviikko
Treeneissä Darcyn kanssa meno tuntui vaivattomalta ja upealta. <3 Kontrasti olikin suuri kun oli Bingleyn vuoro. :D Pelkkää (siltä se ainakin tuntui) pyörimistä ja räksyttämistä. :(  Tuhat kieltoa ja jopa ongelmia kepeillä, joissa jätti monta kertaa viimeisen välin pujottelematta. Sitä se ei olekaan hetkeen tehnyt.. Meni itsellä hermot ja päätin lopettaa koko treenit kahteen onnistuneeseen keppien suorittamiseen.

Torstai
Torstaina oli Elinan tekniikkaryhmän viimeinen kerta. Avauduin Elinalle meidän ongelmista: Darcy & kepit sekä Bingley & kiellot. Päätettiin että Darcyn kanssa käytetään meidän treeniaika keppien hiomiseen. Ja se olikin hyvä päätös! :) Saatiin paljon uusia vinkkejä ja harjoituksia siihen, miten saada lisää vauhtia pujotteluun. Tuli heti paljon optimistisempi olo siitä, että Darcyn pujottelukin on mahdollista saada nopeammaksi. :)

Sitten oli vuoro pureutua Bingleyn kieltoihin. Elina oli itse asiassa vähän yllättynyt meidän ongelmasta, koska treeneissä ei kieltoja ole juurikaan tullut. Mutta Elinan treeneissä mä aina tiedän mitä mä teen...miten mä ohjaan jokaisen esteen välin. Elina sanoi, että silloin joskus kun hän on nähnyt Bingleyn tekevän kieltoja, on ne aina olleet mun huolimattoman ohjauksen vuoksi. No, mä sitten valitin, että "mutku ei Darcykaan tee kieltoja sellaisissa paikoissa, missä Bingley...". Mutta Darcy onkin ihan erilainen - ja kokeneempi - koira. ;) Ja kuulemma Darcy osaa jo lukea rataa, kun taas Bingley lukee jo suht hyvin esteitä, mutta ei vielä rataa. Se on myös paljon herkempi mun ohjaukselle. Toisaalta positiivisesti se näkyy esim. siinä, että Bingley mm. kääntyy paljon herkemmin kuin Darcy. Toisaalta taas Bingley ei anna yhtään anteeksi mun huolimatonta ohjausta. Eli siinä missä mä voin huiskia Darcya sinne sun tänne, Bingleyä mun pitää oppia oikeasti ohjaamaan. :D No, ei se kunnolla ohjaaminen varmaan Darcynkaan kanssa pahitteeksi ole. ;) Aikaisemminkin Elinan kanssa on puhuttu, että mun perisynti ohjauksessa on, etten mä ohjaa loppuun asti. Aloitan kyllä teknisesti hyvin, mutta jos on vähänkin hoppu, niin unohdan ohjata loppuun saakka.. Eli vaikka lähdenkin jo toiseen suuntaan, täytyy muistaa jättää katse, rintakehä ja käsi ohjaamaan estettä. Tämän analysoinnin lisäksi tehtiin Bingleyn kanssa rataa, jossa oli monta mahdollisuutta kielloille. Tekniikkana oli lähinnä sylivekit ja takaaleikkaukset. Ei yhtään kieltoa tai puhettakaan pyörimisestä! :) Ja sylivekit kuulemma toimii hyvin Bingleyn kanssa. Kuka mun koiran kävi vaihtamassa keskiviikon jälkeen...? ;D

Perjantai
Ajettiin ihan mielettömässä helteessä Pohjanmaalle. Jotenkin jo toivon, että tuo auto hajoaisi lopullisesti, että saisin hyvän syyn vaihtaa ilmastoituun farkkuun... ;)

Lauantai
Bingleyn ensimmäinen rata oli katastrofi. Ehkä noin sata kieltoa, pyörimistä ja haukkumista. En edes muista enää koko rataa...ja ehkä parempi niin. Toisella radalla päätin, että tuloksista viis, mutta nyt ei ainakaan tule kieltoja mun huolimattoman ohjauksen vuoksi. Eikä tullut! :) Joku oli selvästi käynyt taas vaihtamassa koiran toiselle radalle...meno oli ihan eri näköistä! Enkä mä mun mielestä edes niin eri tavalla ohjannut...? Mutta ehkäpä se oma asenne ja päätös ohjata kunnolla saa aikaan ihmeitä. :) Lopulta rata päättyi kuitenkin hyllyyn, koska jostain syystä Bingley hyppäsi keinun puolesta välistä pois ja otin sen uusiksi. Se oli aika liukas puukeinu, johon Bingley ei ole tottunut, ja tuli ekalla radalla sen aika lujaa, joten liekö sitten vähän pelästynyt sitä...? Bingleyn lauantain ratoja en saanut ikuistettua.

Darcyn ensimmäinen rata oli taas yksi niistä radoista, joissa ero hyllyn ja hienon nollan välillä on hiuksen hieno. Tällä kertaa se oli hyl. (Ja jos lähdetään jossittelemaan, niin oltaisiin luultavasti saatu ensimmäinen SERT ilman hyppyä väärään suuntaan. Mutta ei lähdetä, koska muuten alkaa harmittaa liikaa... ;)) Muuten siis tosi hieno rata, mutta yhdellä hypyllä hyppäsi takaisin...oli jo kiertämässä siivekettä, mutta lähti ilmeisesti mun liikkeen mukana hyppäämään takaisin. Kepitkin sain vedätettyä ihan kivasti. :) Ja hieno takaaleikkaus kepeiltä, muutenkin tuntuu että sain käännettyä Darcya hyvin. :) Tässä siis vielä Darcyn ensimmäinen rata. 

Myös toinen rata tuntui kivalta. Tosin Darcy otti kisauransa ensimmäisen kontaktivirheen hyppäämällä puomilta ihan törkeästi...olin tosin jo niin keskittynyt kepeille ohjaavaan pakkovalssiin, että varmaan vedin Darcya tekemään virheen. No, mutta ei noista kontakteista enempää tällä kertaa. :( Katson peiliin ja palaan sitten asiaan. Lopuksi putkesta kielto ja väärä hyppy. Jälleen kerran en ohjannut loppuun asti. Ja vaikka hypyille Darcy yleensä menee vähemmälläkin ohjauksella, niin putkiin se vaatii selkeän ohjauksen...just toisin päin kuin Bingley. Tässä Darcyn toinen rata.

Sunnuntai
Sunnuntaina jatkettiin kisailua Bingleyn kanssa. Päivän kaikilla radoilla oli paljon hyvää ja hienoa irtoamista, mutta aina jotain pientä...eli kieltoja. Mutta tällä kertaa radat eivät menneet ihan mahdottomaksi pyörimiseksi. Ja olen tyytyväinen myös siihen, että rataantutustumisessa aloin hahmottaa mahdollisia kiellon paikkoja, jotka sitten suunnittelin erityisen tarkasti. Radoilla tuli toki yllätyksiä (kolme hyllyä :D), mutta väitän, että onnistuin myös välttämään monta mahdollista kiellon paikkaa. :) Ehkä mä pikku hiljaa opin näkemään rataa Bingleyn silmin.

Ensimmäisellä radalla alku takkusi, mutta saatiin koottua pakka ja tehtiin hieno loppurata. :) Ensin kielto (huoh, tuota kieltomahdollisuutta en ollut tajunnutkaan rataantutustumisessa...), sitten hieno takaaleikkaus, josta Bingley kuitenkin irtosi (!) hypylle muurin sijasta, kun en ottanut tarpeeksi haltuun. Myös yksi rima lensi.

Toisella radalla alku ja loppu sujuivat hienosti, mutta keskikohdassa otettiin kieltoja hyllyn verran. Jokin tökki muurilla ja se jatkui puomille saakka. Oma linjaus olisi pitänyt luultavasti olla alunperin selkeämpi. Nyt tulin muurin keskikohtaa kohti, josta jouduin väkisinkin väistää muuria, ja Bingley lähti lukemaan mun jalkoja ja otti kiellon...

Kolmannen radan alkuun oon ihan tosi tyytyväinen. Vekki toiselle hypylle ja hieno kulmaus putkelle. Hienoa irtoamista ja nopeaa menoa! :) Mutta pakka kaatui hypylle, jossa olin itse asiassa suunnitellut tekeväni ennakoivan valssin, mutta vaihdoin sen ennen rataa takaaleikkaukseksi. Virhe. Opetus: Älä ikinä vaihda suunnitelmaa rataantutustumisen jälkeen. Tai ainakaan ilman järkevää syytä. Siitä otti siis kiellon, ei ollut kyllä yhtään onnistunut leikkauksen ohjaus. Tämän jälkeen mentiin putki ylimääräisen kerran ja jätettiin pari hyppyä välistä.

Oon kuitenkin kaiken kaikkiaan tyytyväinen Bingleyn menoon sunnuntaina! Me ollaan viimeistelyä vaille agilitypari. <3 


PS. Huh, tulipas pitkä blogikirjoitus, vaikka yritin kirjoittaa mahdollisimman tiivistetysti. ;)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti